Speeltoestellen zijn een geweldig product
John Franken is al veertien jaar werkzaam bij IJslander in Oldebroek en sinds zes jaar is hij directeur. Toen hij er begon, waren ze met 9 mensen en produceerde het bedrijf alleen voor de Nederlandse markt. Nu werken er 45 mensen en is 40% van wat IJslander maakt voor de export. “De markt voor speeltoestellen is een aparte. Maar je kunt iets voor kinderen betekenen. En voor volwassenen, zodat zij blijven bewegen. Elke dag is een plezier.”
“Wij willen dat kinderen, jongeren en ouderen zich blijven uitdagen om buiten te bewegen,” antwoordt John op de vraag naar de missie van IJslander. “Buiten zijn geeft het meeste energie en de meeste sociale cohesie. Dat willen we voor een buurt of plek bereiken.”
Een omslag: van alleen duurzaam en onderhoudsvrij naar circulair ondernemen
Naast dat IJslander zich wil inzetten voor sport- en speeloplossingen, kijken zij ook naar de levensloop van een product. Sinds 1996 maakt IJslander al haar producten duurzaam en onderhoudsvrij. En vanaf dat moment is het bedrijf specialist in roestvaststaal (RVS). In 2015 heeft het bedrijf zich een nieuw doel gesteld: circulair zijn en zeer effectief, door voor de eindgebruiker de meeste waarde te creëren.
“Onze producten zijn volledig circulair, ‘van wieg tot wieg’. De visie van IJslander is, dat alles een oneindige kringloop wordt: wat we produceren en wat we innemen. In de nabije toekomst willen we gaan fungeren als een leverancier die een dienst levert: spelen en sporten in de openbare ruimte. Toestellen worden dan als het ware geleased, waarbij IJslander eigenaar blijft van de toestellen en verantwoordelijk is voor het onderhoud, beheer en waar nodig het wisselen van toestellen. We merken dat hier interesse voor is en zo kunnen wij er ook voor zorgen dat het (her)gebruik van onze toestellen hoog blijft,” aldus John. “Wat voor ons ook meewerkt: onze medewerkers willen voor circulariteit gáán. Zij zijn trots op de kwaliteit die we leveren. We zijn een bedrijf dat produceert in Nederland en nog steeds concurrerend is.”
Click & Play: een soort USB-stekker voor speeltoestellen
Om nog meer op het circulair ondernemen in te spelen en de speelmarkt klaar te maken voor de toekomst, kwam IJslander met Click & Play. “Je hebt een speciale onderbouw, met een vaste set van afmetingen, waar je speeltoestellen op vastklikt. En zo kun je de speeltoestellen onderling uitwisselen. Onder andere Nijha doet actief mee met dit concept door er speeltoestellen voor te leveren. Zo is ook een gemeente of afnemer van Click & Play niet gebonden aan de IJslander producten en maken we de branche wakker. Circulair ondernemen moet gebeuren en het is ook het best om nu te starten.”
Naast het hergebruik van materialen en toestellen, speelt dit concept nog in op een ander punt. “De meerwaarde is ook het snel en gemakkelijk kunnen wisselen van toestellen. In een nieuwbouwwijk zijn veel kinderen tussen de 0 en 6 jaar. Maar die groeien op en vinden dan de speelplaats niet meer interessant. Eigenlijk zou je de speelplaats moeten laten meegroeien met de leeftijd van de buurtkinderen, van spelen naar sporten naar zitbankjes. Maar ja, de afschrijftermijn van de toestellen is zeker 15 jaar. Vijf jaar geleden hebben we een proef gedaan met Click & Play in Zoetermeer. Veel mensen waren dolenthousiast. En daarna is het in een stroomversnelling geraakt in Rotterdam. Vorig jaar zijn er wel zestien speelplekken verkocht aan gemeentes in heel Nederland. Het is fijn om te zien dat steeds meer gemeentes de meerwaarde van Click & Play op de verschillende fronten gaan inzien.”
“We zijn trots dat we dit in de markt hebben durven zetten. Volgens ons is dit dé oplossing voor onze klanten, maar geen gemakkelijke opgave om te realiseren. We proberen drie stappen voor te zijn op de rest en niet zomaar te doen wat we altijd gedaan hebben. We krijgen daarvoor respect van onze klanten.”
Een product van gevestigde orde: Citybox
IJslander zet in op Click & Play, maar verliest haar ‘oude en vertrouwde’ producten niet uit het oog. De Citybox blijft een geliefd product. “Vroeger was er veel groen en waren er niet zoveel mensen. Je gooide je jas neer op een grasveldje en je jas werd een goaltje. Maar het werd drukker en om veel voetbalveldjes kwam een hekwerk te staan als afscheiding. Maar is dat wel het goede product, een hekwerk? Je bent op zoek naar iets dat weinig lawaai maakt, onderhoudsarm is en transparant. Zo hebben wij tien jaar geleden de Citybox ontwikkeld: dunne, verticale RVS-kabels houden de bal tegen. Het is een van onze meest succesvolle producten. Er worden er wel 3 à 4 per week verkocht. In Nederland, maar ook in het buitenland.”
John geeft aan dat hij de markt op sportgebied wel heeft zien veranderen. Niet alleen voetballen wordt buiten gedaan, ook andere sporten worden steeds meer (in groepsverband) uitgeoefend. Daarom zijn er ook allerlei nieuwe producten door IJslander ontwikkeld. John: “Want we willen als firma innovatief zijn; zo hebben we vier jaar geleden ingespeeld op een behoefte door calisthenics-toestellen te ontwikkelen. Om te trainen op je eigen lichaamsgewicht en sterker, gezonder en fitter te worden. Nu heeft bijna iedere concurrent calisthenics-toestellen, maar destijds waren we een aanjager.”
Spelen belangrijk maken
Niet alleen in het eigen bedrijf is John een aanjager en heeft hij een visie. IJslander is opnieuw aangehaakt bij de branchevereniging toen er een nieuwe en onafhankelijke voorzitter kwam en het doel veranderde. “We moeten als branche spelen belangrijk maken, zodat kinderen buiten gaan spelen en bewegen. Zolang we ons daar op richten, vind ik dat fantastisch. Dat heeft zin. Ik denk dat we ons vooral moeten richten op het verkrijgen van bewijs dat gemeenten meer moeten investeren. Laten we een eenheid vormen om onze visie op spelen helder te krijgen bij de overheid. Dan gaan we het met zijn allen voor elkaar krijgen om kinderen meer buiten te laten spelen en sporten.”