HvR Speeltotaal - foto personeelsuitje bij interview

HvR Speeltotaal: partner in speeltoestellen van A tot Z

Posted on Posted in Nieuws

“HvR Speeltotaal kan zijn opdrachtgevers van A tot Z ontzorgen in speeltoestellen,”
vertelt oprichter en eigenaar Henk van Ruiswijk. “Ondergronden, straatwerk, infra, inspectie, onderhoud, noem maar op.” Vertrekpunt is de montage van speeltoestellen geweest, de technische kant. Als onderhoudsman bij de gemeente Ede zag hij dat er behoefte was aan bedrijven die alles rond konden krijgen, met maar één aanspreekpunt.

Zestien jaar geleden is Henk met zijn bedrijf begonnen, samen met zijn vrouw Dieneke.
Hij begon in deeltijd, vanuit de kippenschuur van zijn vader en met een gehuurde auto.
HvR Speeltotaal begon als onderaannemer van andere bedrijven in de branche. Na anderhalf jaar verhuisde het naar een gehuurd pand. In 2005 kocht Henk het huidige pand in Ede, al prijkt in het logo nog zijn geboorteplaats Veenendaal, waar hij zijn bedrijf is gestart. Inmiddels werkt hij met een team van 40 mensen, voornamelijk zzp-ers. 10 mensen zijn in vaste dienst. Hij heeft zes eigen vrachtauto’s rijden, diverse bestelbussen, een tractor en een verscheidenheid aan machines en materieel.

“De economische recessie heeft ons kansen geboden,” vertelt Henk
“We hebben toen de koers moeten omgooien, want onze opdrachtgevers kregen last van de recessie en gaven minder opdrachten. We zijn toen zelf hoofdaannemer geworden. Dat kon, doordat ik toen net deeleigenaar was geworden van een producent in houten speeltoestellen, Houtplezier. Dat had een ontwerper op kantoor. En als gevolg van de recessie gingen gemeenten ‘shoppen’ en zetten zij hun deuren ook meer open voor aannemers. Het was wel spannend, maar we hebben nooit slechte jaren gehad en juist super gedraaid!”

“We willen niet de goedkoopste zijn, wel één van de beste.”
Zo zegt Henk, in antwoord op de vraag naar motto, thema of missie. “Wij staan voor kwaliteit en service. Kwaliteit, daar moet je ook voor betalen. En op kwaliteit leveren we niet in. En service: ook bij ons gaat er wel eens wat fout. En daar probeer ik zo snel mogelijk vervolg op te geven. Het is niet zo dat we dan niet thuis geven, zoals sommige aannemers doen.”

“Mijn klanten merken het: ik ben niet alleen aannemer, maar vooral een partner die meedenkt,”
vertelt Henk. Als persoon ben ik geen marketingman, maar een doener. Ik ben een boerenjongen en geen verkoper. Ik zeg wat ik denk en maak het niet mooier dan het is.  Ik probeer op de stoel van de klant te gaan zitten en de klanten kwaliteit voor hun geld te geven.

“Ik ben trots op dit team op de foto en op alles wat ik samen met mijn vrouw heb bereikt!
Want we zijn zestien jaar geleden samen begonnen met niks. En met puur hard werken hebben we nu een bedrijf met een heel team! Ik ben er trots op dat ‘het niet mooier maken dan het is’ succes kan opleveren en waardering van klanten.”

“Saamhorigheid en respect vind ik belangrijk,” vertelt Henk naar aanleiding van de foto.
De foto is van het bedrijfsuitje van dit jaar, met barbecue en survival. Bij het uitstapje gaat het hele team mee. Vaste medewerkers, zzp-ers en ook de vakantiewerkers. “Want we doen het samen. Een klok heeft misschien wel 60 schakels. En als één schakel het niet doet, dan werkt de hele klok niet. Ons team is divers, maar we hebben respect voor elkaar. En ook voor onze klanten, en zij voor ons.”

“Jarenlang heb ik gedacht: lid worden van de branchevereniging is niets voor mij,”
vertelt Henk desgevraagd. “Ik dacht: het is veel gepraat en er komt niets uit…” Bestuurslid Willem Butz heeft Henk tóch over de streep weten te trekken. Aanleiding was de communicatie vanuit de branchevereniging over de regelgeving voor PAK’s. Henk had daarop kritiek geuit en Willem had gezegd: zo ’n kritisch iemand hebben we juist nodig! Henk vond dat Willem een aantal zaken in verband met PAK’s toen direct goed oppakte en dat heeft hem over de streep gehaald lid te worden.

Henk ziet kansen voor de branchevereniging in strategisch met de toekomst bezig zijn
“Bijvoorbeeld: wat kunnen we doen om in te spelen op mogelijke nieuwe milieuregels, zoals  misschien voor het uitlogen van rubber? Of: hoe krijgen we kinderen buiten actief in deze tijd van digitalisering? Dat is in het algemeen belang en we kunnen dat niet zonder de overheid. Dus hoe kunnen we de overheid prikkelen dat te stimuleren? Dat is niet eenvoudig.” Wat Henk betreft, kan de branchevereniging ook zelf onderzoek doen. Projectmatig, met een extra inleg van alle leden. Als ‘doener’ en ondernemer wil Henk graag strategisch bezig zijn. “We constateren dat er maar twee AKI’s zijn en dat die het te druk hebben. Maar wat doen we daar nu aan? We moeten visionair zijn!”