Branchevereniging Spelen & Bewegen

Rapport Motorische ontwikkeling van 0-6 jarige

Rapport Motorische ontwikkeling van 0-6 jarige:
Overzicht van de motorische mijlpalen & tips om de motorische ontwikkeling met bewegen te stimuleren.

Met niet alleen aandacht voor de fijne motoriek en binnenspelletjes, maar – uiteraard – ook voor buiten spelen:

6 mnd – 1 jaar Vanaf het moment dat kinderen kunnen zitten kunnen ze meer bewegingen. Ze gaan dan bijvoorbeeld spelen met voorwerpen en komen erachter dat ze dingen kunnen laten bewegen (bijv. blokken). Zorg daarom voor veel vrije ruimte en zorg ervoor dat kinderen vaak en lang buiten spelen, ook met slecht weer.

1-2 jaar Vanaf het moment dat kinderen kunnen zitten kunnen ze meer bewegingen. Ze gaan dan bijvoorbeeld spelen met voorwerpen en komen erachter dat ze dingen kunnen laten bewegen (bijv. blokken). Zorg daarom voor veel vrije ruimte en zorg ervoor dat kinderen vaak en lang buiten spelen, ook met slecht weer.

2 – 4 jaar Stimuleer kinderen >2 jaar om zo min mogelijk beeldschermen te gebruiken (max. 1 uur per dag), laat ze in plaats daarvan spelen en bewegen.  Laat kinderen van 2 jaar nog veel lopen, om dit te blijven oefenen. Bij voorkeur ook veel buiten, omdat daar vaak erg veel ruimte is en ze dan kunnen doorstappen. Speel tikspelletjes met kinderen, laat ze achter je aan lopen of laat ze zigzaggen tussen obstakels door.

Tussen de 2 en 3 jaar wordt het schoppen en gooien van ballen een leuke bezigheid. Laat een kind veel met ballen spelen, ook van verschillend formaat en gewicht. Zorg ervoor dat ze met zowel hun linkerbeen als hun rechterbeen schoppen en zowel met hun linkerhand als hun rechterhand proberen te gooien. Ook gaat een kind steeds meer klimmen. Stimuleer het klimmen door bijvoorbeeld vaak naar speeltuinen te gaan waar kinderen worden uitgedaagd om te klimmen.

Op deze leeftijd zijn poppen, autootjes, een loopfiets en puzzels nog steeds uitdagend speelgoed. Maar ook emmertjes, schepjes, een wip en een schommel in een speeltuin zijn leuk.

4-6 jaar Schoolpleinen, parken en speelplekken moeten uitdagend en aantrekkelijk zijn, zodat fysieke activiteit en daarmee motorische ontwikkeling gestimuleerd wordt. Idealiter spelen en bewegen kinderen in een natuurlijke en veilige omgeving (zowel fysiek als sociaal). Schoolpleinen worden ook steeds belangrijker, omdat voor steeds meer kinderen dit de enige plek is waar ze buitenspelen.